OBS De Kaap
Christiaan De Wetstraat 23 1091 NG Amsterdam
T: (020) 693 93 75
E: directie@dekaap.amsterdam www.dekaap.amsterdam
Dit de schoolgids van De Kaap voor het schooljaar 2025-2026.
Met dit document heeft u alle actuele informatie over de school bij de hand. Voor overige belangrijke data en nieuwtjes over de school en wijzigingen en aanvullingen op de kalender verwijzen wij u naar de Nieuwsbrief die elke 2 weken per email naar alle gezinnen wordt verstuurd en die ook op onze website en ouderapp wordt geplaatst.
OBS De Kaap en Kinderopvang Partou hebben op 1 januari 2018 de handen ineen geslagen en vormen vanaf dat moment een Integraal Kind Centrum (IKC De Kaap).
IKC De Kaap beschikt over een modern gebouw met een “groen” en duurzaam opgezet speelplein. Op de begane grond bevinden zich de peutergroepen, voorschool, kinderopvang en BSO. Op de eerste en tweede verdieping zijn de onderwijsfaciliteiten te vinden. Meerdere voorzieningen gericht op kinderen van 0-13 jaar bevinden zich bij ons in één gebouw, waarbij school en kinderopvang intensief samenwerken met de vaste partners Logopediepraktijk Oost (logopedie), FysioHolland (kinderfysiotherapie), Fitfood (diëtisten), Dynamo en Oost Beweegt. Daarnaast hebben we een eigen
sportzaal en een ontmoetingsruimte met tribune (Kaap Centraal) die allebei ook beschikbaar zijn voor de buurt, want als buurtschool willen we graag een centrale functie vervullen in deze wijk. Dus in de buurt, voor de buurt en samen met de buurt.
Op IKC De Kaap vindt u:
Heeft u vragen over de diverse vormen van kinderopvang, dan kunt u contact opnemen met locatiemanager Karima Marghich van Kinderopvang Partou via het telefoonnummer: 06-57485367 of via email: karima.marghich@partou.nl
Heeft u vragen over het onderwijs, dan kunt u contact opnemen met directeur Rob van Beek van OBS De Kaap via directie@dekaap.amsterdam of telefonisch via (020) 693 93 75
Graag tot ziens op IKC De Kaap!Op een openbare school is ieder kind, elke ouder en elke collega welkom. De kinderen wordt geleerd respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. De openbare school maakt actief werk van de pluriformiteit die onze samenleving kenmerkt, draagt bij aan de integratie en stimuleert democratisch burgerschap. In het openbaar onderwijs leren kinderen van elkaar, door het actief verkennen van hun culturele, levensbeschouwelijke en economische achtergronden. In het openbaar onderwijs leren kinderen door ontmoeting. Op een openbare school heeft elk kind, iedere ouder en elke collega recht van spreken, want iedereen doet er toe.
De school telt bij de start van het schooljaar ongeveer 150 leerlingen verdeeld over 7 groepen. De school heeft twee combinatiegroepen 1/2, een combinatiegroep 3/4, een groep 5, een groep 6, een groep 7 en een groep 8. Elke groep leerlingen heeft vaste groepsleerkrachten en ondersteuners (leraarondersteuners of onderwijsassistenten). Daarnaast hebben we op de Kaap vakleerkrachten voor beeldende vorming, muziek en bewegingsonderwijs. Soms zijn leerkrachten afwezig door ziekte, verlof of bijscholing onder schooltijd. Bij kortdurende vervanging wordt er gekeken of dit intern kan worden opgelost. Als dat niet mogelijk blijkt te zijn, dan wordt er extern gezocht naar een vervanger. Als er op korte termijn geen vervanger beschikbaar is, kan een groep soms tijdelijk verdeeld worden over de andere groepen. Als verdelen geen haalbare optie is, dan wordt u gevraagd voor uw kind thuis opvang te regelen.
De Kaap is een opleidingsschool. Dat wil zeggen dat er op De Kaap gelegenheid is voor onze toekomstige collega’s om het vak te leren. Studenten van het ROC, de PABO (HVA) en de UVA kunnen bij ons op school hun stage lopen. Er zijn geregeld momenten dat zij zelfstandig lesgeven, maar stagiaires werken altijd onder verantwoordelijkheid van een gediplomeerde professional. De student of de schoolopleider kan beeldopnames maken ten behoeve van beoordeling en begeleiding in het kader van de opleiding. Dit beeldmateriaal wordt nooit gepubliceerd en wordt niet langer dan
nodig bewaard, volgens de hiervoor geldende bewaartermijnen.
Onze school maakt sinds 1 januari 2008 deel uit van de stichting Samen Tussen Amstel en IJ (STAIJ). Onder dit schoolbestuur vallen 18 basisscholen voor openbaar onderwijs -waaronder 1 school voor nieuwkomers en 1 school voor speciaal basisonderwijs, allen gesitueerd in stadsdeel Oost. De stichting stelt zich tot doel het waarborgen en stimuleren van kwalitatief goed, eigentijds, ondernemend basisonderwijs voor iedereen, waarin veel aandacht is voor samen leven en werken. De dagelijkse leiding van de organisatie is in handen van bestuurder Nils van Heijst. Hij legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht (RVT). De bestuurder wordt ondersteund door een stafbureau met huisvestings-, personeels- en beleidsmedewerkers, een secretariaat en managementondersteuning. De stichting heeft een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) waarin vertegenwoordigers van ouders en personeel van alle scholen zitting hebben. Voor meer informatie:
STAIJ Cruquiusweg 68-70
1019 AH Amsterdam
T: 020-716 34 61
Groepsbezetting 25-26
Overige taken en functies
De Kaap wil een school zijn die zich steeds verbetert. De landelijke en lokale overheden stimuleren het vergroten van kennis en vaardigheden van teams en individuele leerkrachten door het beschikbaar stellen van nascholingsgelden. Om verbeteringen tot stand te brengen werken wij samen met diverse educatieve partners. Deze nascholing valt regelmatig onder en soms buiten schooltijd.
Maandag t/m vrijdag 8.30 – 14.30 uur
We hanteren op De Kaap een continurooster. Het continurooster houdt in dat de kinderen alle dagen van begin tot einde schooltijd op school zijn en blijven. In de ochtend hebben ze 15 minuten pauze en eten in de klas gezamenlijk hun fruithapje. Tussen de middag eten ze in de klas 15 minuten met de eigen leerkracht hun lunch. Daarna gaan de kinderen 30 minuten buiten spelen. Het pleinrooster wordt door een aantal overblijfouders van De Kaap samen met personeel van de school en de Stichting Inspiereer gedraaid. Zij houden gezamenlijk toezicht in de grote pauze en begeleiden het spelen van de kinderen. De overblijfouders ontvangen hiervoor een vrijwilligersvergoeding.
Administratie
Voor alle vragen van administratieve aard kunt u terecht bij de administratie of de directie.
Groepsleerkrachten
Kleine mededelingen kunt u persoonlijk doen voordat de lessen beginnen. U kunt op dat moment ook een afspraak maken met de groepsleerkracht voor een gesprek op een ander moment. Houd er rekening mee dat bij de start van de dag de leerkracht de tijd en aandacht nodig heeft voor de leerlingen. We vinden het belangrijk dat de leerkrachten op tijd kunnen starten met de lesdag.
Directie en Intern begeleiders
De directie en intern begeleiders zijn op afspraak beschikbaar voor overleg met ouders. Een vraag stellen of een afspraak maken kunt u uiteraard per e-mail.
Directeur - Rob van Beek
Intern begeleider groep 1 t/m 4 - Jonna Berhitu jonna@dekaap.amsterdam
Intern begeleider groep 1 t/m 4 - Jamila Balali jamila@dekaap.amsterdam
Intern begeleider groep 5 t/m 8 - Arjan Gloudemans arjan@dekaap.amsterdam
Als uw kind door ziekte of een andere oorzaak niet – of niet op tijd – op school kan komen, moet u dit ‘s ochtends voor 8.30 uur telefonisch of per e-mail doorgeven. Ook wanneer uw kind nog geen vijf jaar oud is en niet volledig leerplichtig, willen wij het graag weten als uw kind niet op school komt.
Het nummer van de school is: 020-693 93 75 en het e-mailadres directie@dekaap.amsterdam
Met betrekking tot het gebruik van de schooltelefoon hanteren wij de volgende afspraken:
In de opvoeding en ontwikkeling van kinderen vinden we dat ouders en school een gezamenlijke taak hebben. Om deze taak serieus te kunnen uitvoeren is het belangrijk dat de communicatie helder en open is. Ook vinden wij het belangrijk dat ouders zich betrokken voelen bij de ontwikkeling van de school in het algemeen en hun eigen kind(eren) in het bijzonder. Met inachtneming van ieders specifieke deskundigheid wordt gezamenlijk gestreefd naar de optimale ontwikkeling van het kind.
Ouderparticipatie vindt plaats op meerdere niveaus; van het voorlezen voor het slapen gaan, het geven van gastlessen en van het meehelpen bij een Sinterklaasfeest tot meedoen in de medezeggenschap. De samenwerking tussen het team en de ouders van onze leerlingen zorgt voor een toegevoegde waarde in het schoolaanbod.
De Kaap werkt graag met 1 of 2 Klassenouders in elke groep. Deze ouders werken dan samen met de leerkrachten bij het organiseren van activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan de vieringen van Sint en Kerst, de Kinderboekenweek, ondersteuning bij de sportdag, excursies, schoolreisje, enz. Als u klassenouder wilt zijn meldt u zich hiervoor dan zo snel mogelijk aan bij de groepsleerkracht van uw kind.
Medezeggenschap
Meedenken en meebeslissen is steeds meer een gewone zaak geworden op school. Hierdoor wordt het onderwijs democratischer en kunnen ouders erop toezien dat hun kinderen goed onderwijs krijgen. De Wet Medezeggenschap Scholen (WMS) bepaalt dat op elke basisschool een Medezeggenschapsraad moet functioneren. Dit inspraakorgaan heeft als doel om bij beleidsvorming de verschillende bij de school betrokken partijen (ouders en personeel) inspraak te geven. In de raad zitten vertegenwoordigers van ouders en personeel. De grootte van de raad wordt mede bepaald door het aantal leerlingen op school. Bij ons op school bestaat de Medezeggenschapsraad uit 2 personeelsleden en 2 ouders. De directeur is adviseur van de raad en vertegenwoordigt hierin het schoolbestuur. Een ouder of leerkracht vertegenwoordigt de school daarnaast in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van alle STAIJ-scholen.
Het Rijk en de gemeente Amsterdam bekostigen de scholen ten aanzien van het onderwijsleerpakket, het personeel en het schoolgebouw. Van de ouders wordt ieder jaar een vrijwillige ouderbijdrage voor extra kosten gevraagd. Van dit geld worden o.a. het Sinterklaasfeest, het Kerstfeest, diverse buitenschoolse activiteiten en projecten, schoolreisjes, verbeteringen en versieringen aan de school betaald. De vrijwillige bijdrage van ouders wordt beheerd door de directie en de administratief medewerker van de school. De school mag overigens geen leerlingen uitsluiten van activiteiten als de ouderbijdrage niet betaald is.
In het najaar ontvangt u een brief met nadere informatie over de vrijwillige ouderbijdrage. Als u financiële problemen ondervindt bij het betalen van de ouderbijdrage, dan kunt u contact opnemen met de directie of de administratie om te vragen om een betalingsregeling. U kunt bij het betalen van de ouderbijdrage gebruik maken van de Stadspas van de gemeente Amsterdam. Het is in deze situatie ook mogelijk om op het inloopspreekuur contact te zoeken met Ouder-Kind adviseur Gamze Turkmen (contactgegevens staan achterin deze gids). Zij kan u voorzien van advies en helpen om een financiële oplossing te vinden.
De Kaap stimuleert het spelend, ontdekkend en onderzoekend leren bij de leerlingen door steeds meer vakgebieden thematisch aan te bieden. Dat doen we in onze groepen 3 t/m 8 met behulp van de methode Leskracht. Deze methode biedt allerlei organisatorische modellen en materialen die ons in staat stellen het spelend, ontdekkend en onderzoekend leren vorm te geven.
De Kaap is al enige tijd geleden omgeschakeld van schoolrapporten naar een verslaglegging middels portfolio’s. In deze portfolio’s wordt de ontwikkeling van elk kind 8 jaar lang goed in beeld gebracht. Voor het werken met de portfolio’s maken we gebruik van het programma MELOO (Mijn Eigen Leer en Ontwikkel Omgeving). Dit programma is gekoppeld aan Leskracht. De portfolio’s gebruiken we als basis bij de oudergesprekken die minimaal 2 maal per schooljaar plaatsvinden.
In de groepen 4 t/m 7 gaat De Kaap dit schooljaar starten met de nieuwe Taal/Spelling methode Taaljacht. Volgend schooljaar groeit deze methode door naar groep 8. We hebben hoge verwachtingen van deze nieuwe methode en denken dat deze positieve effecten zal krijgen op de taal- en spellingsvaardigheden van onze leerlingen. Het team wordt bij het werken met deze nieuwe methode professioneel getraind en begeleid.
In de kleutergroepen en ook op de voorschool gaat de Kaap dit schooljaar starten met een nieuwe methode voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). De methode heet Piramide en heeft zijn effectiviteit de afgelopen jaren op meerdere plekken binnen het Nederlandse onderwijs ruimschoots bewezen. De onderbouwleerkrachten worden bij de invoering van Piramide professioneel begeleid en geschoold.
De Kaap is een Vreedzame School. Dat betekent dat we de uitgangspunten van De Vreedzame School gebruiken als richtlijn voor hoe we ons gedragen op school. Daarvoor volgen alle groepen wekelijks de methodelessen vanuit De Vreedzame School. Een van de goed zichtbare aspecten van de Vreedzame School is het werken met speciaal opgeleide leerling-mediatoren. Deze kinderen worden getraind om hun schoolgenoten te helpen bij het oplossen van conflicten. De Kaap wil zich als Vreedzame School verder blijven ontwikkelen en profileren.
Er wordt binnen IKC de Kaap intensief samengewerkt tussen kinderopvang en basisschool. Dit is steeds meer zichtbaar in de afstemming van beleid, het gezamenlijk uitvoeren van activiteiten en het uitwisselen van personeel tussen kinderopvang en school. We willen deze samenwerking verder uitbouwen als waarborg voor een ononderbroken ontwikkelingslijn voor de kinderen binnen ons IKC.
Gezonde School Amsterdam is een gemeentelijk programma dat scholen helpt om optimaal bij te dragen aan een gezonde opvoeding van hun leerlingen. De gemeente Amsterdam en De Kaap hebben hierin hetzelfde doel: gezond gedrag, gezonde voeding, gezond bewegen en een gezonde omgeving moet de norm zijn voor alle kinderen. Deze doelen zijn het uitgangspunt:
De Kaap kiest voor ‘gezond trakteren’, zowel bij traktaties voor de leerlingen als voor de leerkrachten. Blijkt een traktatie toch niet gezond dan zullen we deze helaas aan het eind van de dag mee terug naar huis moeten geven. Kijk voor inspiratie eens op www.gezonde-traktatie.nl of www.gezondtrakteren.nl. Ook staan in de groepen mappen met daarin ideeën rondom gezonde traktaties. U kunt altijd bij het personeel van de school vragen om deze map in te mogen zien.
Onze leerlingen krijgen op dinsdag, woensdag en vrijdag bewegingsonderwijs van onze vakleerkracht Mitchell Bakhuijsen in onze eigen sportzaal.
Gymkleding op De Kaap bestaat uit:
In groep 5 nemen de leerlingen deel aan het diplomazwemmen onder lestijd in Sportfondsenbad Oost. Dat gebeurt op donderdagmiddag. De leerkracht van groep 5 informeert de ouders hier verder over.
Elk kind is uniek. Kinderen van dezelfde leeftijd verschillen op talloze kenmerken van elkaar. Denk bijvoorbeeld aan intelligentie, emotionele ontwikkeling, creativiteit, motoriek, achtergrond en gezinsomstandigheden. Om aan deze verschillen tussen kinderen tegemoet te komen is passend onderwijs nodig. Dit betekent dat in het onderwijsaanbod rekening gehouden wordt met de verschillende leermogelijkheden van kinderen en dat geregeld groepsdoorbroken gewerkt wordt. Dit gedifferentieerde aanbod staat beschreven in groepsplannen en doelenmuren waarin alle kinderen zijn opgenomen. De meeste leerlingen zullen hun hele schoolloopbaan aan deze zorg voldoende hebben om zich te kunnen blijven ontwikkelen. Sommige leerlingen zullen echter extra hulp nodig hebben. Het zorgtraject op De Kaap richt zich naast de leerlingen die achterop dreigen te raken ook op de leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Voor alle leerlingen streven wij naar een eigen ononderbroken ontwikkelingslijn. De ondersteuning die de Kaap kan bieden staat verwoord in een apart document, het School Ondersteunings Profiel (SOP). U vindt dit document op onze website www.dekaap.amsterdam .
Wij werken handelingsgericht. Dat wil zeggen dat wij bij elk kind kijken wat er nodig is om de volgende stap in de ontwikkeling te maken. De meeste leerlingen hebben voldoende aan de basisondersteuning van de school. Soms blijkt dat er extra ondersteuning nodig is. In het
school-ondersteuningsprofiel (SOP) van de Kaap staat beschreven welke vormen van ondersteuning De Kaap kan bieden.
Elke ouder die vragen of wensen heeft over de ondersteuning van het eigen kind kan zich wenden tot de school. Via de Intern Begeleider kan er indien nodig een vorm van extra ondersteuning worden aangevraagd of een toelating tot een andere (speciale) school in gang worden gezet. Wanneer een verwijzing naar een SBO of een SO school de beste oplossing lijkt, dan gebeurt dat via een regionaal werkende Adviseur Passend Onderwijs (APO). Deze adviseur is onafhankelijk van de school en het schoolbestuur en is in dienst van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs. De adviseur kent de scholen in de eigen regio en kan helpen om een passende overstap tot stand brengen.
Een goede samenwerking tussen het kind, de ouders, de leerkracht, de intern begeleider en externe instanties zien wij als een voorwaarde om de juiste zorg voor deze kinderen te organiseren. De leerkracht kent het kind goed in de onderwijssituatie en kan daardoor samen met de Intern Begeleider beoordelen of een bepaalde aanpak wel of niet geschikt is. De ouders kennen het kind goed in de thuissituatie en spelen een grote rol in de begeleiding van het kind en in het contact met de school en eventuele externe instanties. Het kind zelf is ook een belangrijke factor. Door kinderen een actieve rol te geven in hun ontwikkeling krijgen ze meer grip op hun leerproces.
Heeft u vragen over het onderwijs van uw kind? Stel deze vooral binnen onze school. Wilt u liever onafhankelijke informatie of advies? Neem dan contact op met het Oudersteunpunt passend onderwijs Amsterdam-Diemen. Medewerkers van het Oudersteunpunt denken graag met u mee, bijvoorbeeld over:
U kunt het Oudersteunpunt bellen, mailen, een appje sturen, of u kunt terecht bij de spreekuren van het oudersteunpunt/OCO in de stad.
Website: www.oudersteunpunt020.nl
Telefoon: 020-3306320 WhatsApp: 06-16004600 E-mail: info@oudersteunpunt020.nl
Bent u op zoek naar kinderopvang, bijvoorbeeld baby- of peuteropvang, voorschool of buitenschoolse opvang voor uw kind? Wij hebben binnen IKC de Kaap een nauwe samenwerking met Partou Kinderopvang. De pedagogisch medewerkers van de kinderopvang werken intensief samen met de leerkrachten van De Kaap om er zo samen voor te zorgen dat kinderen een goede overgang hebben van voorschool naar basisschool. Vanaf 3 maanden is uw baby al welkom en u kunt uw kind met 1½ jaar inschrijven voor de peuteropvang. Wilt u meer weten over de kinderopvang of uw kind nu al aanmelden? Neemt u dan contact op met Karima Marghich, locatiemanager van Partou via
06-57485367 of karima.marghich@partou.nl
De Kaap Plus biedt onze leerlingen sportieve, creatieve en kunstzinnige activiteiten om zo hun eigen talenten te ontdekken en stimuleren. Iedereen kan meedoen. De Kaap Plus werkt met professionele vakdocenten en biedt gevarieerde en uitdagende activiteiten. Het volgen van een activiteit bij De Kaap Plus is niet alleen leerzaam maar vooral ook leuk!
Drie keer per jaar worden er in blokken nieuwe, leuke en veelzijdige programma’s aangeboden aan de kinderen. Dat gebeurt in samenwerking met verschillende externe partijen zoals bijvoorbeeld Dynamo en Oost Beweegt
Het actuele programma vindt u steeds op de website van De Kaap (www.dekaap.amsterdam) Daar kan uw kind ook aangemeld worden voor deelname aan activiteiten. Er valt veel te kiezen op het gebied van kunst, sport, toneel, muziek, dans, schilderen, tekenen, tennis, judo, mode maken, talentententband, proefjeslaboratorium, yoga, fotografie, koken, zingen, breakdance, natuur ontdekken, etc.
De bovenbouwgroepen 6, 7 en 8 op de Kaap werken binnen de lessen van De Vreedzame School en binnen hun Leskracht-thema’s aan het ontwikkelen, stimuleren en vormgeven van Wereldburgerschap. De school heeft de activiteiten rond burgerschapsontwikkeling beschreven in het Burgerschapsplan. Dit document vindt u op onze website www.dekaap.amsterdam .
De Vakantieschool Taal is er op gericht om de taalvaardigheid van een aantal kinderen in groep 6 en 7 te versterken. In de Vakantieschool Taal hebben de leerlingen gemiddeld één keer per week anderhalf uur extra les na schooltijd en drie dagdelen in de schoolvakanties (totaal minimaal 105 uur extra Nederlandse taalles). De ouders/verzorgers ondersteunen de kinderen en zorgen dat deze verplicht bij alle lessen aanwezig zijn.
Er functioneert een Leerlingenraad op school. Vertegenwoordigers vanuit de groepen 4 t/m 8 hebben in deze raad zitting samen met de directeur. De raad komt elke 2 weken bij elkaar om schoolzaken te bespreken. De Leerlingenraad mag meedenken met de leerkrachten en de directie over zaken die de school nog kan verbeteren. Hierdoor krijgen leerlingen structureel een stem in het beleid van de school en leren ze tegelijkertijd hoe democratie werkt.
Kinderen mogen naar school vanaf vier jaar. Vanaf het moment dat ze vijf zijn worden, zijn ze leerplichtig. Dit betekent dat ze naar school moeten. Dat staat in de leerplichtwet. Verzuim en verlof is dan nog maar zeer beperkt mogelijk.
Ouders van kinderen van vijf jaar oud mogen in overleg met de school hun kind maximaal 5 uur per week thuis houden indien een volle schoolweek voor hen te zwaar is.
Leerplichtige kinderen mogen de school verzuimen als ze ziek zijn, godsdienstige verplichtingen moeten vervullen of ten gevolge van gewichtige omstandigheden (zoals verhuizing, medische/sociale indicatie, huwelijk van bloed- of aanverwanten, huwelijks- of ambtsjubileum, ernstige ziekte van bloed- of aanverwanten, overlijden van bloed- of aanverwanten).
Extra verlof wegens vakantie kan alleen verstrekt worden in de volgende gevallen:
als u zelfstandig ondernemer of werknemer bent, die in geen enkele schoolvakantie in een schooljaar vrij kan nemen.
om medische redenen.
Zowel van a. (werkgeversverklaring), als van b. (medische verklaring) moet een bewijs overlegd worden.
De aanvragen voor extra verlof moeten minimaal zes weken van te voren schriftelijk bij de directeur ingediend worden.
Ouders zijn altijd verplicht de school van het verzuim van hun kind op de hoogte te stellen. De directeur beoordeelt het verzuim aangaande de gewichtige omstandigheden. Dit kan ten hoogste voor tien dagen per schooljaar. Gaat het om meer dan tien dagen, dan is altijd goedkeuring van de leerplichtambtenaar vereist.
Het toezicht vanuit de afdeling leerplicht van de gemeente Amsterdam wordt steeds strenger, vooral rondom de schoolvakanties. De volgende redenen voor aanvragen van extra verlof rondom de vakanties worden altijd afgewezen:
Het is de directeur van de school niet toegestaan extra verlof te verlenen in de eerste twee weken voor en na de zomervakantie (zie boven). Alle verzuim in deze periode moet gemeld worden aan de leerplichtambtenaar. Ook ziekmeldingen in deze periode worden direct doorgegeven aan de leerplichtambtenaar. Er wordt dan door Leerplicht gecontroleerd of deze kinderen daadwerkelijk ziek thuis zijn.
Aanvraagformulieren voor verlof vanwege gewichtige omstandigheden of extra vakantieverlof kunt u ophalen bij de administratie of bij de directie.
Heeft u als ouder een vraag over opgroeien en opvoeden, of maakt u zich zorgen over uw kind? U kunt voor tips, overleg en advies terecht bij onze ouder- en kindadviseur (OKA) Gamze Turkmen. Zij werkt vanuit het Ouder- en Kindteam (OKT) Oud-Oost en zij is regelmatig aanwezig op school voor een inloopspreekuur. In het OKT werken de OKA’s, jeugdpsychologen en jeugdartsen samen. U kunt bij hen terecht met uw vragen of zorgen over bijvoorbeeld pesten, opkomen voor jezelf of ruzie thuis. Maar zij kunnen u ook tips geven om uw kind beter te laten eten of slapen of om een leuke activiteit na schooltijd te vinden. De OKA is er dus vooral om u en uw kind te helpen met tips, gesprekken of een training. Indien nodig kan zij de jeugdarts of jeugdpsycholoog uit het OKT bij een situatie betrekken. De OKA werkt onafhankelijk van school en gaat vertrouwelijk om met uw informatie. Als ouders het goed vinden, werkt zij wel in overleg met de school aan oplossingen voor problemen. De contactgegevens van de OKA vindt u achterin deze Schoolgids.
Vanuit de Jeugdgezondheidszorg wordt de gezondheid van vijf- en tienjarigen jaarlijks onderzocht op school. Ouders krijgen hier bericht over. Negenjarigen krijgen een oproep voor een inenting (BMR, DTP) en meisjes worden opgeroepen voor de HPV-vaccinatie in het jaar dat zij 13 worden.
Logopediepraktijk Oost verzorgt logopedie op vaste dagen (ma-wo-vr) binnen De Kaap. FysioHolland (kinderfysiotherapie) verzorgt begeleiding bij motorische problemen en Fitfood (kinderdiëtisten) verzorgt begeleiding bij over- of ondergewicht van kinderen. Als u als ouder inschat dat het voor uw kind wenselijk is om op een van deze terreinen (logopedie, motoriek of gewicht) begeleiding te krijgen, neemt u dan contact op met de leerkracht of de Intern Begeleider.
Er kunnen op school ongelukjes gebeuren. Wanneer een verwonding zich wat ernstiger laat aanzien, nemen we zo snel mogelijk contact op met de ouders/verzorgers. Een extra contactadres voor buitenshuis werkende ouders is daarom belangrijk. Wilt u dit doorgeven aan de administratie en de groepsleerkracht? Wanneer er haast geboden is of de ouders niet bereikt kunnen worden, bellen we 112 of gaan we zelf met het kind naar de spoedeisende hulp van het OLVG Oost (ziekenhuis).
De Kaap is via STAIJ aangesloten bij een klachtenregeling. Deze kunt u downloaden via deze link:
e40bf5_4ed40b6c6b5e4570a7bdbf9a62016a40.pdf (staij.nl)
De Kaap
Christiaan de Wetstraat 23 1091 NG Amsterdam
T: (020) 69 39 375
E: directie@dekaap.amsterdam www.dekaap.amsterdam
Partou Kinderopvang Locatiemanager Karima Marghich T: 06-57485367
Logopedisten Chana Counye en Floor Tjonasan T: 020-6652243 of 0681168928
FysioHolland Kinderfysiotherapie T: 020-6946254
Kinderdiëtist Sam Gabriel T: 020-2600028
Leerplichtambtenaar
Gamze Turkmen T: 0621135342
Cruquiusweg 68-70
1019 AH Amsterdam
T: 020-716 34 61
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht of info@onderwijsgeschillen.nl
STAIJ heeft een externe vertrouwenspersoon, Evelien Brouwer T: (06) 31631611 E: ebrouwer@hetabc.nl